Att ta ut en kompassriktning

Artikel · 2018-12-20

Emellanåt är det bra att ställa in kompassen, eller i alla fall stämma av så att den fortfarande pekar i rätt riktning. För Produktionslyftet är det alltid spännande att besöka ”våra” företag, se hur de utvecklats och dra lärdomar för kommande Lean-resor med nya företag. Det är också spännande och nyttigt att besöka företag med ett redan etablerat Lean-tänk och som inte har varit med i Produktionslyftet. Ett sådant företag, eller i det här fallet enhet, är Volvo Construction Equipment i Hallsberg.

Den 7 december genomförde vi ett insiktsseminarium och studiebesök hos Volvo CE tillsammans med Örebro universitet, Alfred Nobel Science Park, Mälardalens högskola och MITC inom satsningen TransMission. Besöket och seminariet var en uppstart inför det kommande Startprogrammet i Örebro den 7 mars och lockade ett 30-tal representanter från olika företag, däribland de tidigare Produktionslyftsföretagen Heléns Rör och Eskilstuna Elektronikpartner.

Valet av studiebesök var naturligt med tanke på att TransMission arbetar med att stödja leverantörsföretag till fordonsindustrin att klara det teknikskifte som nu sker inom drivlineteknik med övergång till eldrift. Mälardalen är ett globalt centrum för utveckling och tillverkning av transmission och axlar till tunga fordon med 35 procent av världsmarknaden och över 200 leverantörer i regionen. Jonas Ahl från Alfred Nobel Science Park/Örebro universitet, Svante Sundberg från TransMission och Anna Bird från MITC gick igenom några av de utmaningar som branschen står inför med tanke på elektrifiering, autonoma fordon och den allt övergripande digitaliseringen.

– Teknikskiften innebär nya aktörer, se bara på Samsung och Amazon som båda tittar på möjligheten att producera egna bilar, berättade Svante. I Kina finns det 70 bilmärken bara inom eldrift; vi hör om Tesla men det är i Kina med halva världsmarknaden som det händer. Vi måste hänga med!

Volvo CEs platschef Tommy Bengtsson håller sitt föredrag vid seminariet i Hallsberg den 7 december. I förgrunden Anna Bird från Mälardalens högskola.

Dagens värd var Tommy Bengtsson, platschef på Volvo CE i Hallsberg, som konstaterade att också de arbetar hårt för att hänga med i den snabba utveckling som sker just nu. Han nämnde bland annat Electric Site, det utvecklingsprojekt som Volvo driver tillsammans med Skanska där de sänkt koldioxidutsläppen med 98 procent och produktionskostnaderna med 25 procent, bland annat tack vara elektrifierade och autonoma fordon.

– En stor del handlar dock om dagens teknik och att producera så hållbart och effektivt som möjligt, berättade Tommy. Vår VD Melker Jernberg utmanar oss ständigt med ett tydligt budskap om snabb utveckling.

Volvo CE i Hallsberg producerar inte färdiga maskiner utan levererar delar till andra Volvoenheter, som hytter till dumprar och hjullastare samt bränsletankar. Företaget har funnits i Hallsberg i 150 år, först som Johan Thermaenius & Son och sedan via Arvikaverken och Bolinder-Munktell som Volvo. Liksom hela Volvo CE levererar enheten bra resultat och enligt Tommy är nyckeln bakom framgången deras mjuka värden och kultur.

Fotoförbud råder i fabriken men Tommy Bengtsson har försett oss med ett antal bilder, här från en svetsstation.

– Hos oss finns det inget viktigare KPI än säkerhet, framhöll Tommy. Säkerheten först och därefter roligt på jobbet!

Att ha kul på jobbet är avgörande menar Tommy med övertygelsen om den som är sugen att gå till jobbet också gör ett bättre arbete. Med glädje i tillvaron blir det lättare att ta sig an utmaningar och avvikelser blir till godis.

– Förr såg vi avvikelser som Svarte Petter men med den här inställningen ser vi dem som en möjlighet till att bli ännu bättre, berättade Tommy. Här ingår också respekt för individen där vi letar aldrig syndabockar, bara lösningar.

Mantrat hos Volvo CE i Hallsberg är ”Safety first, Fun at work, Personal best – every day”. Med det sistnämnda menar de att de inte bara vill ha två armar på plats för att göra jobbet, hela människan ska vara engagerad. Genom att alltid bli lite bättre imorgon än idag så slipper de överraskningar och svarta rubriker, vilket naturligtvis är en utmaning i sig. Det kräver också ett engagemang från ledningens sida för att ge rätt förutsättningar.

–Förutom en halvtimme på fredagar är det förbjudet för ledningsgruppen att boka in möten under förmiddagarna, då ska vi finnas till hands för medarbetarna på golvet, berättade Tommy. Vi har även delat upp veckan då vi fysiskt är på plats. Onsdagar är min dag och då är jag på golvet hela förmiddagen.

Tidigare hade de tre banor för hyttmonteringen; en för grävmaskiner, en för dumprar och en för hjullastare. Nu har de ställt om till en enda lina, en dramatisk omställning som tog ett år – och som delvis pågår fortfarande. Från en takttid på mellan 20 och 50 minuter är de idag nere på drygt 7 minuter …

– Vi inte bara sänkte nivån, vi torrlade hela den japanska sjön, konstaterade Tommy med ett skratt. Men vi lär oss något hela tiden!

Hytter är den huvudsakliga produkten, förutom bränsletankar, och Volvo CE i Hallsberg har ett ansvar att alla Volvos hytter tillverkas på samma sätt i hela världen.

Rundvandringen i fabriken imponerade och Tommy upprepade flera gånger att det är medarbetarna på golvet som är drottningar och kungar, vi måste hålla oss ur vägen – de har alltid företräde. I Hallsberg har de också ett globalt ansvar att alla Volvos hytter tillverkas på samma sätt efter samma principer i hela världen, från USA och Sydamerika till Kina och Korea. Det är ytterligare en orsak till eller ett incitament för att de ständigt utmanar sig själva till förbättringar. Målsättningen är en helt förutsägbar process och felfri leverans, vilket får en av besökarna att fråga vad de ska göra när de inte hittar fler avvikelser. Blir det tråkigt på jobbet då?

– Det är en pågående resa och ett ständigt lärande, förklarade Tommy. Det vi inte ser som en avvikelse idag ser vi som en avvikelse imorgon och vi har som sagt ständigt en utmaning från ledningen. Det kan inte framhållas nog mycket, ledningens engagemang är ett måste!

Produktionslyftets programdirektör presenterade avslutningsvis tankarna bakom programmet och vilka möjligheter som erbjuds. Volvo CE har som sagt inte medverkat i Produktionslyftet och Tommy var inte insatt i satsningen innan men menar att det är helt rätt väg att gå.

– Det är det här som industrin behöver och de företag som själva har resurser satsar på, menade Tommy. Den som inte själv har förmågan att driva arbetet borde absolut kontakta Produktionslyftet, det här är helt enkelt bra grejer.

Deltagarna fick också en genomgång om hur Produktionslyftet resonerar kring företagens Lean-arbete och det såg ut som en gemensam tanke från Tommy och Birgitta när hon exempelvis gick igenom betydelsen av säkerhetstänk, medarbetarskap och ledningens engagemang.

– Man kunde tro att vi hade stämt av detta i förväg, men jag var som sagt dåligt insatt i Produktionslyftets arbete innan, avslutade Tommy. Det visar dock hur avgörande dessa frågor är.

Det verkar som att kompassen pekar rätt.

Partner

Intressenter och finansiärer